Can

Can Bild: Can auf dem Cover des Albums „Live Rockpalast 1970“

Can waren eine der einflussreichsten Krautrock-Bands. Die Band bestand anfänglich aus Holger Czukay (eigentlich Holger Schüring, 1938-2017, Bass), Irmin Schmidt (*1937, Orgel), Jaki Liebezeit (eigentlich Hans Heinrich Liebezeit, 1938 – 2017, Schlagzeug), Michael Karoli (1948-2001, Gitarre) und dem US-amerikanischen Künstler Malcolm Mooney (*1944, Gesang). Im Gründungsjahr 1968 war zudem noch der US-amerikanische Komponist David C. Johnson (*1940) als Flötist dabei. Nach dem ersten Album „Monster Movie“ schied Mooney mit psychischen Problemen aus und wurde durch den Japaner Damo Suzuki (*1950) ersetzt.

Die Musik von Can unterschied sich von anderen – sehr gerade, „motorisch“, spielenden –  Krautrock-Bands vor allem durch den organischen, nordafrikanisch inspirierten Groove des aus dem Jazz kommenden Schlagzeugers Jaki Liebezeit, über den die anderen Bandmitglieder in den ersten Jahren im Studio improvisierten. Schmidt und Czukay hatten bei dem Avantgarde-Komponisten Karl-Heinz Stockhausen studiert.

Als bedeutendste Schaffensperiode der Band werden die Jahre 1971-1974 gesehen, dokumentiert auf den Alben „Tago Mago“, „Ege Bamyasi“, „Future Days“ und „Soon Over Babaluma“, die streckenweise auch nach Jahrzehnten sehr frisch klingen. 1979 löste die Band sich auf und veröffentlichte zehn Jahre später noch das Nachzügler-Album „Rite Time“, wieder mit Malcolm Mooney als Sänger.



Can im Programm von ByteFM:

Was ist Musik

King – wo sind deine Leute heute?

(30.03.2008 / 20 Uhr)
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Ich bräuchte ein paar mehr Leute, die mich begleiten, um Dinge wirklich zu verändern. (1.30 Ende So we can change things) Alice Coltrane Alice Coltrane, “Battle at Armageddon” aus dem Album „Universal Consciousness“ von 1971. // Scenic 2103 At last I am free At last I am free At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please listen to what I say I can't go on livin' life this way I've tried and I've tried to make you see You call this love, all this lyin' My friend, it just can't be At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please hold me Come closer, my dear It feels so good just havin' you near But who am I foolin' When I know it's not real I can't hide all this hurt and pain Inside I feel At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me 3.Stunde 22 Uhr The Speech I have a dream The House Sound Of London – Vol.4 FFRR Und auch diese Stunde von “Was ist Musik” beginnt mit dem Traum des MLK, mit Auszügen seiner Rede beim Marsch auf Washington 1963. // Scenic 2103 At last I am free At last I am free At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please listen to what I say I can't go on livin' life this way I've tried and I've tried to make you see You call this love, all this lyin' My friend, it just can't be At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please hold me Come closer, my dear It feels so good just havin' you near But who am I foolin' When I know it's not real I can't hide all this hurt and pain Inside I feel At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me 3.Stunde 22 Uhr The Speech I have a dream The House Sound Of London – Vol.4 FFRR Und auch diese Stunde von “Was ist Musik” beginnt mit dem Traum des MLK, mit Auszügen seiner Rede beim Marsch auf Washington 1963. // Scenic 2103 At last I am free At last I am free At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please listen to what I say I can't go on livin' life this way I've tried and I've tried to make you see You call this love, all this lyin' My friend, it just can't be At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please hold me Come closer, my dear It feels so good just havin' you near But who am I foolin' When I know it's not real I can't hide all this hurt and pain Inside I feel At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me 3.Stunde 22 Uhr The Speech I have a dream The House Sound Of London – Vol.4 FFRR Und auch diese Stunde von “Was ist Musik” beginnt mit dem Traum des MLK, mit Auszügen seiner Rede beim Marsch auf Washington 1963. // Scenic 2103 At last I am free At last I am free At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please listen to what I say I can't go on livin' life this way I've tried and I've tried to make you see You call this love, all this lyin' My friend, it just can't be At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me I'm lonely, please hold me Come closer, my dear It feels so good just havin' you near But who am I foolin' When I know it's not real I can't hide all this hurt and pain Inside I feel At last I am free I can hardly see in front of me I can hardly see in front of me 3.Stunde 22 Uhr The Speech I have a dream The House Sound Of London – Vol.4 FFRR Und auch diese Stunde von “Was ist Musik” beginnt mit dem Traum des MLK, mit Auszügen seiner Rede beim Marsch auf Washington 1963.

Was ist Musik

Kraut of Time

(30.10.2011 / 20 Uhr)
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Kraut of Time? Can und Kraftwerk im Museum. Ein weiterer Fall von akuter Retromanie oder genau die richtige Würdigung zur genau richtigen Zeit? „Musik sollte nur von Maschinen oder Göttern gemacht werden.“ Jaki Liebezeit, Trommelmaschine bei Can (Trommelgott?) // „Musik sollte nur von Maschinen oder Göttern gemacht werden.“ Jaki Liebezeit, Trommelmaschine bei Can (Trommelgott?) Das Münchner Lenbachhaus zeigt bis zum 13. November die Bühnenprojektionen von Kraftwerk in 3D. In Stuttgart beschäftigen sich zeitgenössische Künstler mit dem Werk von Can. Bei der Ausstellung „Halleluwah“ in der Galerie Abtart sind auch Musiker beteiligt, darunter Colin Newman von Wire, Station Rose und die Gebrüder Lippok, denen man gerne nachsagt, dass sie Kraut ins 21.Jahrhundert befördern, namentlich mit ihren Bands Tarwater und To Rococo Rot. // “The music was like nothing I'd ever heard before, not American, not rock & roll but mysterious and European." – Bobby Gillespie, Primal Scream, über Can “Sounds only like itself, like no one before or after” – Julian Cope über Can Starring: Thin White Rope, Roman Flügel, Rebolledo, The Fall, Pyrolator, Ciccone Youth…

Was ist Musik

Queen Bey on Planet Hyper Mu

(29.12.2013 / 20 Uhr)
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Here I want to highlight the texture and richness of her new album, which abstract terms like “feminism” can obscure. In my view, the major contribution of BEYONCÉ is that it depicts a black woman artist who has lived her life in front of cameras and who, in the spectacular way she does most things, is claiming the right to her own rich, complex imaginative landscape—one that can be just as dark and twisted and fantastic as any male artist’s, in addition to being fun and self-critical and maternal and sad. // In my view, the major contribution of BEYONCÉ is that it depicts a black woman artist who has lived her life in front of cameras and who, in the spectacular way she does most things, is claiming the right to her own rich, complex imaginative landscape—one that can be just as dark and twisted and fantastic as any male artist’s, in addition to being fun and self-critical and maternal and sad. // What goes up ghosts around, she sings in “Haunted,” where I’m haunting you becomes I’m onto you, just as rocket will slide into rock it and drunk in love will slur into drunken love. The slightest variation can make all the difference, as when the pageant judge in “Haunted” blunts all the flair of “Beyoncé” by dropping the last syllable of her name. // She hews to the limited range of the Drake song and accommodates Frank Ocean’s adolescent sound. (This is a gracious move and a confident one: she knows we know what she can do.) In place of virtuosity—the “pretty” that the first song critiques—we get versatility: Beyoncé’s Vanity-6-inspired “Blow”; spare chromatic drama a la Lana del Rey in “Heaven”; a weirdly unsupported Kate Bush sound in “Blue”; subtle Caribbean stylings on “XO”; and the stunningly intricate D’Angelo tribute “Rocket.” // Here is a scenario we are not accustomed to seeing: the married-with-children couple that has hot, sometimes drunken sex. The sex can distract from the humor. Whereas we embrace the quirky oddball humor along with the eroticism of male artists like D’Angelo and Prince (and countless rappers), Beyoncé’s offbeat humor is scarcely legible as such.

School Of Rock

Can 1969-1977

(25.08.2019 / 11 Uhr)
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Im August 1969 erschien „Monster Movie“, das erste Album der Gruppe Can bzw., The Can, wie die Band der Musiker Irmin Schmidt, Holger Czukay, Michael Karoli und Jako Liebezeit zunächst hieß, nachdem man 1968 als Inner Space zusammengekommen war. // Anfangs war der Amerikaner Malcolm Mooney die Stimme von Can, um 1970 für drei Jahre von Damo Suzuki abgelöst zu werden. Bis 1977 veröffentlichten Can acht Studioalben, die Sammlung „Soundtrack“ ihrer frühen Filmmusiken und die „Limited Edition“ bzw., dann „Unlimited Edition“, eine Zusammenstellung von Raritäten.

Was ist Musik

Big Windows To Let In The Sun – Für Grant Hart

(17.09.2017 / 19 Uhr)
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" Bob Mould “Prairie fires and pitchfork choirs inspire as they create Turn it up, It's too far down, until we can relate Minnesota New Day Rising first day in the store Take the couch at someone's house and wait around to score Nervous children making millions: you owe it all to them Power trios with big-ass deals: you opened for it then I can see, I can see, I can see it all with my one good eye For a start take two Grant Harts and call me when you die" The Posies, "Grant Hart" "Danke noch mal ganz herzlich an Michael und das Haldern-Festival, die mir 2014 einen Lebenstraum erfüllten und mich für mehrere Stunden mit Grant zusammensperrten, wo er sein zerbrechliches, intellektuelles, zutiefst Mackertum verachtendes (und komplett zugedröhntes) Wesen vor mir ausrollte. // " Bob Mould “Prairie fires and pitchfork choirs inspire as they create Turn it up, It's too far down, until we can relate Minnesota New Day Rising first day in the store Take the couch at someone's house and wait around to score Nervous children making millions: you owe it all to them Power trios with big-ass deals: you opened for it then I can see, I can see, I can see it all with my one good eye For a start take two Grant Harts and call me when you die" The Posies, "Grant Hart" "Danke noch mal ganz herzlich an Michael und das Haldern-Festival, die mir 2014 einen Lebenstraum erfüllten und mich für mehrere Stunden mit Grant zusammensperrten, wo er sein zerbrechliches, intellektuelles, zutiefst Mackertum verachtendes (und komplett zugedröhntes) Wesen vor mir ausrollte.

Was ist Musik

Hit it, quit it, talk about it – Traxmans offene Quellen

(28.09.2014 / 19 Uhr)
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“Now this is a dude who can talk.” So beginnt ein Traxman-Artikel bei http://adhoc.fm. Nicht alle Musiker können reden, viele wollen nicht reden. Sie möchten ihre Geheimnisse bewahren und ihr Informationsmonopol. // " Und dann legt er, Stück für Stück, die Quellen seines grandiosen Mind of Traxman Vol.2-Albums offen. Offenheit, die gewürdigt sein will, Stück für Stück. “Now this is a dude who can talk.” Time Slip That is a Roy Ayers sample. Making a track is like painting a picture, y’know. You look at the paper before the pen hits the paper. // If you listen to Rashad or R.P. Boo... R.P.’s music is a weird-ass ride. For some crazy dumb reason, we can understand it, though. And footworkers can. Its just one of those tracks. Blow Your Whistle (Tha Out of Here Remixx) One of my favorite tracks.

Was ist Musik

Wanna be black? R&B & weiter

(13.07.2014 / 20 Uhr)
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The Dream - Black I feel real black right now Real black right now I never knew you like I should've known you But my father spoke of you through that liquor Can we get a curtain call? Let us pray your idea outlives you Cause everywhere there's a Chicago The only way we're getting out of here is if we hit the lotto My mama left the incense burning on the dresser A hard way to learn one lesson She said never be impressed with a man with no message And I'll never be Mr. // The oppression of a young Malcolm And shots rang out across the balcony the day we lost a dream To young to sing Marvin Gaye's "What's Going On" Since then ain't been a lot going on Enough pain can make a whole race bitter They say the right amount of love can heal us Reminiscing back when Hilfiger made us feel like niggas And that's the kind of thing that sticks with you I never felt this black...

Was ist Musik

(24.08.2008 / 20 Uhr)
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Ihr Slogan: „The Sound Of Young America“. Einer von Tausend Hits: „I can´t help myself“ von den Four Tops. Einer von zwei Hits von Orange Juice: „(Just like The Four Tops) I can´t help myself.“ Zitatpop aus dem Bilderbuch. // Starring: Concerto Caledonia, Future Pilot AKA, Aretha Franklin, Found, Spearmint, Tibi Lubin, Pharoah Sanders, Win, Can, Sexual Objects, Modern Lovers...

Der West-Östliche Diwan

Yes - we CAN mit Olaf Leitner

(02.10.2011 / 12 Uhr)
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Yes – we CAN 40 Jahre Tago-Mago Vor 40 Jahren brachte Can das Doppelalbum Tago-Mago heraus, das nicht nur die Musikwelt faszinierte, auch weit über Deutschland hinaus, sondern ebenfalls die Bildende Kunst. // November in Berlin zu sehen ist: „HALLELUHWAH! Hommage à CAN“. Kurator ist Christoph Tannert, Geschäftsführer und Motor des „Künstlerhaus Bethanien“ in Berlin. Er erklärt, wie es zu dem Projekt kam, wie sich in der CAN-Musik Aspekte der Bildenden Kunst wiederfinden und was bei der Betrachtung von Werken dieses Genres zu beachten ist.

Was ist Musik

Aretha Franklin

(25.03.2012 / 20 Uhr)
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Aretha Franklin George Jackson - Aretha, sing on more for me Me and my baby We had a big fight And we ended our romance the same night In a angry mood She walked out the door And he said he saw her going to an Aretha Franklin show Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry that we are apart I don't know if taking requests is part of your show If you do me this one favor I'll be grateful to you forever more Many romances have been saved through your sound Your records have touched so many lovers, so many times Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry we are apart Play the song I could never love in anyone loved like I love you Respect since you been gone call me tonight Baby baby baby A Bridge Over Troubled Water too And I can't see myself leaving you Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will stay with her heart And make her sorry we are apart Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Scritti Politti - Wood Beez (Pray Like Aretha Franklin) There's nothing I wouldn't be To get to be together There's nothing I wouldn't be My heart depends on me There's nothing I wouldn't do Including doing nothing There's nothing I wouldn't do For you to be with me now sugar Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Nothing, oh nothing Because baby, baooo I'm a would be W. // Aretha Franklin George Jackson - Aretha, sing on more for me Me and my baby We had a big fight And we ended our romance the same night In a angry mood She walked out the door And he said he saw her going to an Aretha Franklin show Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry that we are apart I don't know if taking requests is part of your show If you do me this one favor I'll be grateful to you forever more Many romances have been saved through your sound Your records have touched so many lovers, so many times Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry we are apart Play the song I could never love in anyone loved like I love you Respect since you been gone call me tonight Baby baby baby A Bridge Over Troubled Water too And I can't see myself leaving you Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will stay with her heart And make her sorry we are apart Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Scritti Politti - Wood Beez (Pray Like Aretha Franklin) There's nothing I wouldn't be To get to be together There's nothing I wouldn't be My heart depends on me There's nothing I wouldn't do Including doing nothing There's nothing I wouldn't do For you to be with me now sugar Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Nothing, oh nothing Because baby, baooo I'm a would be W. // Aretha Franklin George Jackson - Aretha, sing on more for me Me and my baby We had a big fight And we ended our romance the same night In a angry mood She walked out the door And he said he saw her going to an Aretha Franklin show Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry that we are apart I don't know if taking requests is part of your show If you do me this one favor I'll be grateful to you forever more Many romances have been saved through your sound Your records have touched so many lovers, so many times Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Will you sing a song, that will touch her heart And make her sorry we are apart Play the song I could never love in anyone loved like I love you Respect since you been gone call me tonight Baby baby baby A Bridge Over Troubled Water too And I can't see myself leaving you Hey, Aretha, play one for me One that will let her know I'm as miserable a man could be Will you sing a song, that will stay with her heart And make her sorry we are apart Miss Aretha, sing one for me One that will let her know I'm as miserable a man can be Scritti Politti - Wood Beez (Pray Like Aretha Franklin) There's nothing I wouldn't be To get to be together There's nothing I wouldn't be My heart depends on me There's nothing I wouldn't do Including doing nothing There's nothing I wouldn't do For you to be with me now sugar Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Each time I go to bed I pray like Aretha Franklin Nothing, oh nothing Because baby, baooo I'm a would be W.

UFO Hawaii

Insane In The Membrane

(24.07.2010 / 23 Uhr)
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The world we're living in can be a crazy and disturbing place. Sleeping disorders, the bible, hitler, torture, football, hermaphrodites, marriage, drugs, sex, breastmilk, trombones, office life, leberwurst, doppelganger, meditation, philosophy, synthesizer music, speech defects, tap water, ice cream men, crabs, customs, cocktail weenies, technology, neighborhood people, terroist attacs, freedoms, fear, demonic forces, impulse buying, truth & advertising, yoko ono, parties, commercials, flying saucers and getting naked - all these things can leave you confused & estranged. // Sleeping disorders, the bible, hitler, torture, football, hermaphrodites, marriage, drugs, sex, breastmilk, trombones, office life, leberwurst, doppelganger, meditation, philosophy, synthesizer music, speech defects, tap water, ice cream men, crabs, customs, cocktail weenies, technology, neighborhood people, terroist attacs, freedoms, fear, demonic forces, impulse buying, truth & advertising, yoko ono, parties, commercials, flying saucers and getting naked - all these things can leave you confused & estranged. It can even make you insane in the membrane... Musikalisch durch den Wahnsinn begleiten Euch u.a.

Bordermusic

I Dreamt I Saw Jesus Luther King Last Night

(02.04.2018 / 21 Uhr)
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Martin Luther King, der vor 50 Jahren, am 4. April 1968, von einem stinkenden Rassisten erschossen wurde. If you can't fly, run. If you can't run, walk. If you can't walk, crawl. But by all means: keep moving!

Klangteppich

Such den Holger

(16.09.2017 / 22 Uhr)
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Die heutige Sendung ist dem Musikgenie Holger Czukay gewidmet. Bassspieler bei Can, Solokünstler und Klangexperimentalist, er sammelte Audioschnipsel, und pionierte die Kunst vom Sampeln. Dabei wich nie sein verschmitztes Lächeln unter dem Fu Manchu-Schnurrbart. // Dabei wich nie sein verschmitztes Lächeln unter dem Fu Manchu-Schnurrbart. Zahlreiche Musiker hat der Bassist von CAN beeinflusst: darunter Radiohead, Portishead, The Flaming Lips, Joy Division, Mogwai… Sogar Johnny Rotten von Public Image Limited. // Zahlreiche Musiker hat der Bassist von CAN beeinflusst: darunter Radiohead, Portishead, The Flaming Lips, Joy Division, Mogwai… Sogar Johnny Rotten von Public Image Limited. Am 5. September fand man Czukay in seiner Wohnung, dem „Can-Studio“, mausetot auf. Die Musikgeschichte kann sich glücklich schätzen, diesen verschmitzten Holger besessen zu haben.

Zimmer 4 36

Jaki Liebezeit

(02.02.2017 / 14 Uhr)
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Einer der wichtigsten Schlagzeuger der Welt und in den 60er Jahren Gründungsmitglied der Kölner Gruppe Can. Ende der 90er Jahre hat Ruben Jonas Schnell mit Liebezeit und seinen Can-Kollegen gesprochen. Anlässlich des Todes von Jaki Liebezeit gibt es heute eine Stunde Zimmer 4 36 mit Liebezeit und Can und Ausschnitten aus den Interviews von damals. // Anlässlich des Todes von Jaki Liebezeit gibt es heute eine Stunde Zimmer 4 36 mit Liebezeit und Can und Ausschnitten aus den Interviews von damals.

Von Bullerbü nach Babylon

(18.10.2010 / 18 Uhr)
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It makes you blind, it does you in It makes you think you're pretty tough It makes you prone to crime and sin It makes you say things off the cuff It's very small and made of glass and grossly over-advertised It turns a genius to an ass and makes a fool think he is wise It could make you regret your birth or turn cartwheels in your best suit It costs a lot more than it's worth and yet there is no substitute They keep it on a higher shelf the older and more pure it grows It has no color in itself but it can make you see rainbows You can find it on the Bowery or you can find it at Elaine's It makes your words more flowery It makes the sun shine, makes it rain You just get out what they put in and they never put in enough Love is like a bottle of gin but a bottle of gin is not like love

One Track Pony

Verkannte Größe - Deleyaman

(14.01.2020 / 14 Uhr)
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Am Freitag legen Sie ihr achtes Studioalbum "Sentinel“ vor. Mit ruhigen, zeitlosen Stücken zwischen Dead Can Dance, Nick Cave und Distance, Light & Sky und dem charakteristischen Klang der Duduk hat das Trio zusammen mit seinen Mitmusikern (u.a. // Brendan Perry) ein melancholisch-sphärisches Album eingespielt, das Frank Lechtenberg in dieser Stunde One Track Pony vorstellt. Dazu gibt es Musik von Dead Can Dance, Kate Bush, Peter Gabriel oder auch David Sylvian.

Mixtape der Hörer*innen

Rose

(28.06.2019 / 20 Uhr)
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Auf ihrem Debüt "Can't Make You Love Me" verwandelt die australische Singer-Songwriterin Gena Rose Bruce Beziehungsschmerz in befreiende Kunst. Passenderweise trägt sie das für immer mit der Liebe verbundene Dornengewächs direkt im Namen. // Passenderweise trägt sie das für immer mit der Liebe verbundene Dornengewächs direkt im Namen. "Can't Make You Love Me" ist das Album der Woche – und wir fragen Euch für das ByteFM Mixtape der HörerInnen: Was sind Eure liebsten Songs zum Thema "Rose"?

ByteFM Magazin

am Morgen mit Juliane Reil

(25.05.2018 / 10 Uhr)
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Er spiele wie eine Maschine – bloß besser. Das sagte einmal Can-Bassist Holger Czukay über Jaki Liebezeit, den Schlagzeuger von Can. Morgen wäre der Drummer 80 Jahre alt geworden. Wir erinnern an ihn. Ob mit The Jam, Style Council oder als Solist: Paul Weller hat in den letzten 40 Jahren Musikgeschichte mitgeschrieben.

Tiefenschärfe

Zwischen Köln und Weilerswist

(14.09.2017 / 13 Uhr)
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Und in Weilerswist ist am 5. September Holger Czukay, Bassist und Mitgründer von Can, im Alter von 79 Jahren im ehemaligen Can-Studio gestorben. Rest in peace.

Wie eine Maschine, nur besser: Jaki Liebezeit in fünf Songs

(26.05.2018)
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Jaki Liebezeit, Drummer bei Can Ob im Free-Jazz der 1960er-Jahre, als Motor seiner Band Can oder als Studiomusiker: Wenige Schlagzeuger haben die Musikwelt so sehr geprägt wie Jaki Liebezeit. Am 22. Januar 2017 starb der in Dresden geborene Musiker an einer Lungenentzündung – am 26. // Wir haben den Versuch gewagt, sein musikalisches Schaffen in fünf Songs zusammenzufassen. Manfred Schoof Quintet– „Mines“ (1966) Lange bevor er mit Can die Popmusik revolutionierte, jammte der aufstrebende Drummer Hans „Jaki“ Liebezeit in Barcelona mit Bebop-Legenden wie Chet Baker oder Tete Montoliu. // Inspiriert vom abstrakten, vogelfreien Jazz-Sound von Ornette Coleman trat er 1965 dem Manfred Schoof Quintet bei – der ersten Free-Jazz-Gruppe Europas. 1966 nahmen sie das Album „Voices“ auf, nur zwei Jahre später trennten sich ihre Wege und der vom Jazz desillusionierte Liebezeit tauchte in die Welt des psychedelischen Rock ab. So frei und so entfesselt wie auf diesem Album sollte man Liebezeit nie wieder hören können. Can – „Mother Sky“ (1971) 1968 gründete Liebezeit mit den Stockhausen-Schülern Holger Czukay und Irmin Schmidt sowie Czukays 19-jährigen Gitarrenschüler Michael Karoli eine der einflussreichsten deutschen Bands aller Zeiten: Can. // Can – „Mother Sky“ (1971) 1968 gründete Liebezeit mit den Stockhausen-Schülern Holger Czukay und Irmin Schmidt sowie Czukays 19-jährigen Gitarrenschüler Michael Karoli eine der einflussreichsten deutschen Bands aller Zeiten: Can. Das, was ihre oftmals über zehnminütigen Krautrock-Fieberträume zusammenhielt, war sein unnachgiebiger Beat. // Bestes Beispiel: die polyrhthmischen Trommelwirbel, die die bedrohliche Atmosphäre von „Mother Sky“ plötzlich auf eine höhere Ebene bringen. Can – „Future Days“ (1973) Stetige Wiederholung und hypnotische Rhythmen waren schon immer wichtige Bestandteile des Can-Sounds, doch auf ihrem vierten Album fing die Band zum ersten Mal an, sich zu entspannen.

ByteFM Magazin

am Abend mit Juliane Reil

(25.05.2018 / 19 Uhr)
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Er spiele wie eine Maschine – bloß besser. Das sagte einmal Can-Bassist Holger Czukay über Jaki Liebezeit, den Schlagzeuger von Can. Morgen wäre der Drummer 80 Jahre alt geworden. Wir erinnern an ihn. Ob mit The Jam, Style Council oder als Solist: Paul Weller hat in den letzten 40 Jahren Musikgeschichte mitgeschrieben.

Was ist Musik

Do it again. R.I.P. Walter Becker & Holger Czukay

(10.09.2017 / 19 Uhr)
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.' Ein Jahr später sagte Stockhausen dann: 'Wenn der Vogel flügge wird, dann verlässt er sein Nest.' Das war ein deutlicher Fingerzeig. Im Prinzip war es Stockhausen, der mich zu Can getrieben hat. Dass ausgerechnet der, der dieser Musik eigentlich nicht viel abgewinnen konnte, so viel Menschenkenntnis hatte und gespürt hat, dass ich noch im falschen Feld tätig war, ist beachtlich. // "Sein Soloalbum 'On the Way to the Peak of Normal' (1981) besitzt mit 'Ode to Perfume' einen der schönsten Vocodersongs, die je erschienen sind." Julian Weber in der taz über Holger Czukay. "Wer von 1968 redet, darf von Can nicht schweigen. Auch im alten Kinosaal von Weilerswist, den sie damals mit Bundeswehrmatratzen auslegten, ging es darum, das alte Deutschland, das des Schlagers und der Marschmusik, zu überwinden.

Groovie Shizzl

Das große Krautrock Special!

(19.01.2017 / 22 Uhr)
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Ständig kommen Leute zu mir und fragen: »Where’s the Krautrock?«. Ich zeige dann meistens ratlos auf die Platten meiner Lieblingsband Can. Meistens antworten die Leute: »Ja cool, wobei Can ja nicht wirklich Krautrock ist, weil…« — dann führe ich sie zu den Münchner Urgesteinen Embryo, »wobei Embryo ja im eigentlichen Sinne kein Krautrock ist, weil…[…] aber sag mal, habt ihr Cluster?

Was ist Musik

Was ist schon normal?

(20.12.2015 / 19 Uhr)
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I'm in a crowd and I feel alone, I look around and I feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong Somewhere, somewhere, somewhere Don't let them change you, just be who you are, who you are Don't let them change you, you can't please them all, them all In a crowd and I feel alone, I look around and I feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong, somewhere Don't let them change you, just be who you are, who you are Don't let them change you, you can't please them all, them all In a crowd and I feel alone, I look around I not feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong, somewhere Miguel What's normal anyway Also starring: Moses Sumney, Jamie xx, Donnie Trumpet & the Social Experiment, Rico, Adrian Younge, Garry Todd // I'm in a crowd and I feel alone, I look around and I feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong Somewhere, somewhere, somewhere Don't let them change you, just be who you are, who you are Don't let them change you, you can't please them all, them all In a crowd and I feel alone, I look around and I feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong, somewhere Don't let them change you, just be who you are, who you are Don't let them change you, you can't please them all, them all In a crowd and I feel alone, I look around I not feel alone I never feel like I belong, I wanna feel like I belong, somewhere Miguel What's normal anyway Also starring: Moses Sumney, Jamie xx, Donnie Trumpet & the Social Experiment, Rico, Adrian Younge, Garry Todd

Was ist Musik

Von der KFZ-Technik zum Techno - Kontinuität und Bruch in Detroit

(13.03.2011 / 20 Uhr)
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Mit Derrick May und Kevin Saunderson prägt der Techno-Pionier den neuen „Sound of the City“ von Detroit. 2011 covern die Dirtbombs Techno-Klassiker im Rockformat und lassen sich von Omar S. remixen. Der hat ein Album namens "Detroit“. Auf dem Cover steht: You can not copy Omar S-Style. You can only copy a song that has already been produced by Omar S. Nimm' das, KT!

Was ist Musik

Why White Folks Can't Call Me N*gg* - Das N-Wort im Pop

(19.08.2019 / 21 Uhr)
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“Why White Folks Can't Call Me N*gg*”- Auf diese Frage gibt Tenesha the Wordsmith mit ihrem neuen Song eine Reihe von Antworten. Zum Beispiel diese: “Because you ain't my comrade, you have not felt the rage of seeing your people beaten, raped, hung. // Your outrage shouted down by oppressors claiming victimhood, and having no recourse except silence.” “Why White Folks Can't Call Me N*gg*” ist ein Vorbote von ‘Peacocks & Other Savage Beasts’, dem kommenden Album von Tenesha the Wordsmith, produziert von Khalab, auf dessen “Black Noise 2084” die afroamerikanische Sprechgesangskünstlerin schon gastiert hatte.

ByteFM Jahrescharts 2016

(26.12.2016)
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Jamila Woods - BLK Girl Soldier 7. Michael Kiwanuka – Black Man In A White World 8. Kadhja Bonet - Honeycomb 9. Sleaford Mods - I Can Tell 10. Pet Shop Boys - The Pop Kids. Harald Buchheister (ByteFM-Team) Alben: 10. The Seshen - Flames & Figures 9. // Kate Tempest - Lionmouth Door Knocker 8. A Tribe Called Quest - We The People.... 7. Moderat - Reminder 6. Isolée - I Like It Here Can I Stay 5. Polica - Lime Habit 4. C Duncan - Who Lost 3. Beginner - Ahnma 2. Black Coffee - Stuck In Your Love 1. // Songs (ohne Reihenfolge): Jef Elise Barbara - Sexe Machin/Sex Machine The Submissives - Maybe Someday Mathieu Charbonneau - Love Repeat Un Blonde - Good Will Come To You Mauno - Nothing BB Cream - Heroine Esther Grey - Fried Blood The Painters - Specks Of Dust Tasseomancy - Dead Can Dance & Neil Young His Clancyness - Watch Me Fall. Karsten Frehe (Forward The Bass) Alben: 1. // Till Kober (Bordermusic) Alben (ohne Reihenfolge): Daniel Bachman - Daniel Bachman Ohioan - Empty/Every MT Robert Stillman - Rainbows Mary Lattimore & Maxwell August Croy - Terelan Canyon Richmond Fontaine - You Can´t Go Back If There Is Nothing To Go Back To Kofelgschroa - Baaz Elza Soares - Mulher Do Fim Do Mundo Glenn Jones - Fleeting Kate Tempest - Let Them Eat Chaos Steve Gunn - Eyes On The Line. // Open Mike Eagle & Paul White - Hella Personal Film Festival Isaiah Rashad - The Sun’s Tirade A Tribe Called Quest - We Got It From Here... Thank You 4 Your Service. 10 „Songs Matter“-Tracks (weiblich, alphabetisch): Haley Bonar - I Can Change Margaret Glaspy - You And I Lisa Hannigan - Prayer For The Dying Julia Jacklin - Coming Of Age Marissa Nadler - All The Colors In The Dark Angel Olsen - Shut Up Kiss Me Palehound - Cinnamon Emma Russack - Another Chance Hope Sandoval & The Warm Inventions - I Took A Slip Maria Taylor - A Good Life.

Dead Can Dance - "Anastasis"

(06.08.2012)
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VÖ: 10.08.2012 Web: deadcandance.com/ Label: PIAS Recordings Es geht hier um nichts geringeres als eine Wiederauferstehung. Allein der Name vom neuen Dead-Can-Dance-Album ist eine Ankündigung: "Anastasis", das ist die Höllenfahrt Jesu in der byzantinischen Mythologie. // Gleichzeitig bedeutet das griechische Wort Anastasis Wiederauferstehung. Totgeglaubte leben länger: Dead Can Dance sind zurück 1996 erschien das letzte Studioalbum, zwei Jahre später die Bandauflösung. Seitdem ein paar Best-of-Alben. // Erst 2005 gingen die Masterminds der Gruppe, Lisa Gerrard und Brendan Perry, wieder auf Tour durch die USA, jetzt folgt Großes, Neues in Form eines neunten Studioalbums. Dead Can Dance machen noch immer großartige Weltmusik, in der man unendlich viele Einflüsse wiederfindet. Ich spreche hier von orientalischen und mittelalterlichen Klängen, byzantinischen Mythen, keltischen Liedern, von Gerrards arabisch-nordisch-biblischen Sprachkonstrukten und der Tätigkeit der beiden Musiker als Filmkomponisten. // Lisa Gerrard ist mit ihrem Soundtrack zu "Gladiator" sogar mit dem Golden Globe geehrt worden - als bisher erste Frau in der Kategorie Beste Filmmusik. Ein Album wie ein Film Cineastisch ist auch das Gebilde des neuen Dead-Can-Dance-Albums: "Children Of The Sun" leitet die Handlung ein. "We are angels, as ancient as the sun. // Das Dénouement, der Auflösungspunkt der Geschichte, spielt sich in "All In Good Time" ab. Hier endet auch die Auferstehungsmetapher, Dead Can Dance sind schließlich, 14 Jahre nach ihrer Auflösung, angekommen, wo sie hinwollten: "All is revealed, all in good time.

Labelshow

PullProxy

(18.04.2020 / 0 Uhr)
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Hour 1: The Panic Room / Fanzine Records / LCG - Spain The Panic Room is featured in some hi profile houses and buildings, it is the place where you hide when being attacked, a small isolated chamber with the basics you need to survive while you get help.
 It can also be a place that you use not just in emergency cases but to isolate yourself from the rest of the world, to concentrate, to create, to not be disturbed. // All the true origins of music are documented in the survival kit in this room from Funk to Soul from Disco to House from Techno to Ambient. The Panic Room is mobile, you can install it on your dj booth and enjoy the pleasure of having a selector out of the ordinary. Selection, technique and background.

ByteFM Magazin

Joan Jetts Hit List, Damo Suzukis 70. Geburtstag und Kinderzimmer Productions' Comeback

(16.01.2020 / 10 Uhr)
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Überzeugt Euch selbst. Legendenstatus hat auch Ex-Can-Sänger Damo Suzuki, auch wenn er nur vier Jahre lang Mitglied der Band war. Dennoch eine prägende Zeit für Can und prägend auch für den damals sehr umstrittenen Genrebegriff Krautrock.

Verstärker

Verjüngungskur

(26.07.2017 / 20 Uhr)
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BÖHME: People don’t realize he loves holding my hand. And that’s good, as far as that goes. NY TIMES: And what about your new radio show, can you tell us something about that? BÖHME: Oh yeah. It’s going to be a great show. Maybe the best show ever. // This is one of the best. We have Missy Elliott, I mean how great is that. We have Fünf Sterne Deluxe, can you believe that? And Princess Nokia, I love Princess Nokia, she’s incredible. Tyler the Creator, many people don’t like I him, I love this guy.

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